STREFA WIEDZY

Inwestuj w Employer Branding. To się opłaca!

Autor: Tomasz Albecki

24 stycznia 2022

Udostępnij:

Czy pojęcia Human Resources i Employer Branding są sobie bliskie? Tak, masz rację, PR i HR mają ze sobą dużo wspólnego, ponieważ obie dziedziny opierają się na skutecznej i wiarygodnej komunikacji.

Wartości marki, filozofia, kultura muszą znajdować odbicie w codziennych zachowaniach wewnątrz i na zewnątrz marki, działaniach skierowanych do pracowników. PR dba o spójność komunikacji, projektuje przekaz marki. HR przekłada cele i plany komunikacyjne całej marki na działania skierowane do pracowników. Idealny duet, prawda?

Czym jest employer branding?

Employer branding to pojęcie, które pojawiło się na początku 2001 roku[1]. Polega on na budowaniu spójnego wizerunku Twojej marki, która w oczach pracowników (obecnych i przyszłych) jest pożądanym pracodawcą. Dzięki niemu odbiorcy wiedzą, że Twoja marka jest miejscem, w którym można rozwijać się na ścieżce zawodowej kariery. Natomiast potencjalni pracownicy zdają sobie sprawę z tego, czego można spodziewać się po Twojej organizacji.

Według badania pracuj.pl aż 86 proc. Polaków[2] jest otwartych na nowe propozycje pracy. Dlaczego? Warto wziąć pod uwagę fakt, że w tym samym badaniu co trzeci badany czuje się niedoceniany w swoim obecnym miejscu zatrudnienia. Czy warto inwestować w employer branding? Odpowiedź narzuca się sama.

Dobrze zaplanowany employer branding sprawia, że Twoja marka jest postrzegana jako jedna z najlepszych w Polsce. Dzięki skutecznym działaniom EB będziesz przyciągał nowe talenty – szczególnie w trudnych czasach, takich jak obecny kryzys demograficzny czy pandemia.

Nie od dziś wiadomo, że mnóstwo mądrych i utalentowanych młodych ludzi czuje, że znalezienie pracy za granicą jest łatwiejsze i bardziej atrakcyjne niż w kraju. Warto więc rozważyć wdrożenie odpowiedniej strategii employer brandingu.

Employer Branding – zewnętrzny i wewnętrzny

Warto wiedzieć, że pojęcie employer brandingu obejmuje zarówno działania na zewnątrz, jak i wewnątrz Twojej marki.

Employer branding zewnętrzny to wszystkie działania, które są widoczne dla osób spoza firmy. To przykładowo: uczestnictwo w targach pracy i dniach kariery, obecność w kanałach social media czy profesjonalnie zaprojektowana zakładka kariera na stronie internetowej. Natomiast do wewnętrznej części EB należą:

  • skupienie się na tworzeniu wysokiej jakości środowiska pracy,
  • zapewnienie pracownikom zrozumienia i przyjaznej atmosfery,
  • oferowanie możliwości rozwoju zawodowego,
  • inwestycje w kapitał ludzki,
  • prowadzenie konkursów i szkoleń,
  • podejmowanie inicjatyw wspierających zaangażowanie pracowników, takich jak programy szkoleniowe czy wolontariat.

Narzędzia wspomagające działania Employer Branding

Nie zbudujesz dobrego wizerunku jako pracodawca, jeżeli nie wiesz, jaką rolę i funkcję pełni Twoja marka. Jeżeli inni mają wiedzieć kim jesteś, musisz to wiedzieć sam. Dlatego do budowania EB potrzebne są wytyczne ze strategii komunikacji: kim jesteś jako firma, jakie masz wartości, jaką masz misję i jak w realizacji tej misji pomagają pracownicy. Jednym ze sposobów na pokazanie na zewnątrz firmy, jaka jest marka i co ma do zaproponowania, jest identyfikacja wizualna. Odbiór wizualny marki to również jasny komunikat do pracowników, kim jest przyszły pracodawca. Kolejny sposób to film korporacyjny. Możesz umieścić go na swojej stronie www, w mediach społecznościowych przy okazji informowania o rekrutacji.

Do jednych z najważniejszych narzędzi, które wspomagają działania employer brandingu należy przygotowanie ogłoszenia o pracę. Warto przemyśleć, w którym miejscu je umieścić i jaką formę nadać. Może to być plakat z kodem QR w tramwaju czy pociągu. Może to być ogłoszenie w serwisie internetowym popularnym w danej branży, reklama wielkoformatowa bądź Facebook Ads. Miejsc oraz możliwości masz niby tyle, ilu potencjalnych kandydatów do pracy, ale jak wszędzie liczą się szczegóły i doświadczenie w budowaniu skutecznych procesów rekrutacyjnych.

Jeden z naszych klientów planował przeprowadzić proces rekrutacji pracowników do dużego projektu budowlanego w Niemczech. Potrzebni byli murarze, stolarze, hydraulicy oraz elektrycy – przedstawiciele zawodów, których trudno znaleźć w Polsce. Na ogłoszenie klienta nie odpowiedział nikt. Po przeprowadzeniu rozmowy i stworzeniu odpowiedniej strategii przez agencję zgłosiło się… kilkadziesiąt osób chętnych do pracy od zaraz. I nie była to kwestia pensji liczonej w euro. Była to kwestia przygotowania odpowiedniego ogłoszenia o pracę, ciekawej treści podkreślającej korzyści z podjęcia pracy oraz umieszczenia ogłoszenia w dotychczas niewykorzystywanych kanałach komunikacji. Do tego sam proces prowadzenia rozmów został zmieniony. Rozmowy telefoniczne pozwoliły przyszłym pracownikom pozyskać informacje, a pracodawcy poznać kwalifikacje i oczekiwania kandydatów. Proces był efektywny czasowo i kosztowo.

W przypadku poszukiwania pracowników biurowych wielkim potencjałem wykazuje się nadal LinkedIn. Ustawienie ogłoszenia o pracę to jednak kolejny z kroków, który powinieneś podjąć w tym medium. Najpierw należy uporządkować profil firmowy oraz profil osoby, która będzie odpowiadała za obsługę ogłoszenia. Należy też wiedzieć, jak poruszać się na platformie oraz moderować wiadomości, które zaczną pojawiać się w skrzynce.

Employer branding w dobie pandemii

Employer branding warto rozważyć także w dobie pandemii. Liczba pracowników, którzy mogą zasilić szeregi Twojej marki nadal nie należy do najwyższych? Jeśli Twoje działania nie przynoszą efektu, weź pod uwagę skonsultowanie się z agencją PR-ową, aby przeprowadzić niezależny audyt wizerunku firmy jako pracodawcy i jej widoczności na rynku pracy lub profesjonalnym rekruterem, aby wspólnie omówić strategię rekrutacji.

[1] https://www.karierawfinansach.pl/baza-wiedzy/slownik-pojec/employer-branding-co-oznacza-pojecie-employer-branding

[2] https://media.pracuj.pl/123872-polacy-gotowi-na-zmiane-pracy-badanie-pracujpl

Podobne artykuły