STREFA WIEDZY

Jak napisać dobrą informację prasową?

Autor: Tomasz Albecki

22 lutego 2022

Udostępnij:

Nie każda informacja prasowa znajduje uznanie w oczach dziennikarza. W jaki sposób pisać skutecznie?

  • Dowiedz się, czym jest zasada odwróconej piramidy.
  • Wykorzystuj infografiki, by przyciągnąć uwagę dziennikarza.
  • Nie zapomnij zostawić kontaktu do siebie w razie, gdyby trzeba było uzupełnić przesłane w tzw. pressie informacje.

Co to jest informacja prasowa?

Informacja prasowa (nazywana również komunikatem prasowym[1]) to przekaz skierowany do przedstawicieli mediów zawierający istotną z punktu widzenia odbiorcy informację. Kiedyś komunikaty prasowe wysyłano pocztą lub faksem. Dzisiaj używa się do tego e-maili lub nowoczesnych narzędzi dystrybucji treści. Komunikat prasowy ma zachęcić dziennikarza do przedstawienia tematu informacji prasowej w medium, które reprezentuje lub zainteresować dziennikarza do rozwinięcia tematu np. w formie wywiadu. Najważniejsze cechy informacji prasowej to: zwięzłość, aktualność, neutralność oraz konkret.

Jak napisać dobrą informację prasową? Poniżej dzielimy się naszym kilkunastoletnim doświadczeniem z budowania komunikatów prasowych dla mediów.

Zasada odwróconej piramidy

Podczas pisania informacji prasowej należy stosować zasadę odwróconej piramidy. Na początku tekstu powinny być umieszczone najważniejsze informacje, potem zaś te mniej istotne, czyli rozwinięcie tematu. Jak dokonać gradacji? Zwróć uwagę na to, co chcesz przekazać w informacji prasowej i umieść to na początku. Pomocne będzie umieszczenie w tzw. leadzie odpowiedzi na pytania: kto, co zrobił, gdzie, dla kogo, jak i z jakiego powodu. Pamiętaj, że powodem przekazania mediom informacji prasowej jest istotne dla opinii publicznej lub danego sektora zdarzenie. Jeżeli nie uda Ci się Twojego tematu wpasować w wyżej wymienione pytania, zastanów się, czy na pewno to, co chcesz przekazać mediom, jest istotne z perspektywy ich odbiorców. A jeżeli nie jest newsem, zastanów się, co możesz dodać/zmienić, jakiego partnera dobrać do projektu, aby informacja stała się atrakcyjna dla mediów.

Nie więcej niż dwie strony

Treść tworzonej informacji prasowej nie powinna być dłuższa niż dwie strony A4. Przyjęło się, że do pisania komunikatów dla mediów stosuje się czcionkę Times New Roman, rozmiar 12. Dziennikarze nie mają czasu na czytanie obszernych referatów, z którymi trzeba się szczegółowo zapoznawać. Muszą być one przekazane „kompaktowo” według określonej struktury, o której piszemy w zasadach odwróconej piramidy.

Tytuł pierwszą wskazówką dla dziennikarza

Brzmi to może banalnie, ale to prawdziwe wyzwanie. Zastanów się, jak w ciekawy sposób w kilku słowach ująć sedno tego, co chcesz przekazać. Tytuł może się składać z atrakcyjnego hasła oraz podtytułu wyjaśniającego.

Nagłówki nadają strukturę

Dobre nagłówki – podobnie jak lead – są w informacji prasowej na wagę złota. Powinny jasno wskazywać, czego dotyczyć będzie kolejny paragraf, a także zachęcać do przeczytania dalszej części tekstu.

Wartościowe cytaty

Oprócz nagłówków, w informacji prasowej dobrze jest umieścić wartościowe cytaty dotyczące sprawy/usługi czy przedmiotu, o którym traktuje dana informacja prasowa. Cytaty uatrakcyjniają tekst i przekazywanym informacjom nadają „ludzką twarz”. Komunikat staje się bardziej dynamiczny i interesujący.

Nie ma miejsca na literówki

Zanim wyślesz komunikat prasowy, należy koniecznie sprawdzić go kilkukrotnie, by wyeliminować błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy literówki. Jeśli masz możliwość – daj tekst do przeczytania komuś, kto może wychwycić ewentualne błędy czy zdania będące niezrozumiałe bądź słabe stylistycznie. Przeczytaj dla pewności tekst na głos. Wysyłka komunikatu prasowego z błędami to wstyd.

Zdjęcie lub infografika

Jeśli dysponujesz materiałem graficznym, możesz dołączyć go do komunikatu. Pamiętaj, by grafika była wysokiej jakości. Możesz również spróbować wkleić zdjęcie w treść komunikatu. Będzie on przyciągał uwagę.

Nie zapomnij o dacie…

Komunikat prasowy powinien zawierać datę. Dziennikarze potrzebują bowiem informacji aktualnych bądź takich, na które ustalisz embargo. Jeśli masz możliwość – nie wahaj się i wykorzystaj to dla swoich potrzeb, by sprzedać informację prasową w dedykowanych Tobie mediach.

… i kontakcie mediowym.

Na końcu informacji prasowej powinny znaleźć się dane kontaktowe do osoby udzielającej informacji w temacie komunikatu, tj. imię, nazwisko, telefon oraz adres e-mail są obowiązkowe, jeśli chcesz, by dziennikarz, który zainteresuje się tematem, mógł się z Tobą skontaktować.

Dobrze zbudowana informacja prasowa to skuteczne narzędzie pozyskiwania uwagi mediów. Jeżeli masz wątpliwość, czy przygotowujesz ją poprawnie, skorzystaj ze szkolenia Skillers Academy!

Przykłady poprawnie przygotowanych informacji prasowych znajdziesz na www.personal-pr.prowly.com

[1] https://pl.wikipedia.org/wiki/Komunikat_prasowy

Podobne artykuły