STREFA WIEDZY

Jak umiejętnie budować media relations?

Autor: Tomasz Albecki

28 grudnia 2021

Udostępnij:

Media relations to długotrwały proces. Zanim zaczniesz prowadzić takie działania, przygotuj się dobrze, aby pierwszy kontakt z dziennikarzem, na którym Ci zależy, nie był ostatnim. Jak zatem zadbać o partnerskie, dobre i mądre relacje z radiem, prasą, telewizją czy przedstawicielami mediów elektronicznych?

Czym są media relations?

Media relations to działania polegające się na budowaniu i utrzymywaniu relacji Twojej marki z mediami. W większości przypadków są one koordynowane przez PRowca lub rzecznika prasowego. Weź pod uwagę, że czasem mylnie zastępuje się określenie media relations pojemniejszym pojęciem – public relations. Pracownik odpowiedzialny za MR zajmuje się kontaktem z mediami. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na stworzenie takiego stanowiska pracy, rozpocznij współpracę z doświadczoną w tym temacie agencją PR-ową. Zakres obowiązków specjalistów ds. media relations jest konkretny, ale kluczową rolę w tych metodach odgrywają: umiejętność trafnego formułowania myśli na piśmie, komunikatywność, obeznanie z tym, co dzieje się na świecie i jakie pojawiają się konteksty komunikacyjne oraz doświadczenie w kontaktach z mediami.

Jakie są cele media relations?

To, że marki powinny dbać o dobre relacje z mediami wydaje się być współcześnie truizmem. Mimo to jeszcze do dzisiaj wiele marek wciąż traktuje zadających pytania dziennikarzy jako problem, a nie szansę. Udzielając lakonicznych odpowiedzi lub po prostu ignorując pytania, przedstawiciele marek nie biorą pod uwagę konsekwencji tych zachowań. Kontakty z mediami trzeba świadomie projektować i nimi zarządzać, a sytuacje kryzysowe przewidywać i im zapobiegać.

Celem media relations jest utrzymywanie kontaktów z dziennikarzami, którzy zajmują się tematyką Twojej marki. Jeśli świadczysz usługi z zakresu finansów, zaplanuj dotarcie do dziennikarzy, którzy zajmują się tym obszarem. Możesz podzielić się opinią do konkretnego artykułu lub udzielić wywiadu, w którym poradzisz przykładowo, w co warto inwestować w kolejnym roku. Jeżeli wyszukasz odpowiedni kontekst komunikacyjny, możesz starać się o setkę w telewizji. Będąc producentem mebli, warto utrzymywać kontakty z prasą np. wnętrzarską, dzięki której nawiązanie kontaktów z potencjalnymi odbiorcami będzie zdecydowanie łatwiejsze. Przykładów można mnożyć, ale dla każdej z branży, każdego typu biznesu relacje z mediami to dobry sposób na budowanie wizerunku oraz rozpoznawalności marki.

Jak nawiązać kontakt z dziennikarzem?

Najważniejsze w nawiązywaniu kontaktu z reprezentantem mediów jest poznanie potrzeb i specyfiki pracy danego dziennikarza. Trzeba to zrobić, zanim prześlesz na jego maila pierwszą wiadomość. Dowiedz się, o czym pisze oraz jakie wartościowe informacje i dane jesteś mu w stanie dostarczyć jako marka. Niedopasowanie komunikatu do medium i dziennikarzy, wysyłanie wszystkiego do wszystkich, czyli spamowanie – to podstawowe grzechy w kontakcie z dziennikarzami. Zbuduj relacje oparte na wzajemnym szacunku, współpracy i rzetelności.

Dobry research w temacie dziennikarzy odpowiednich dla Twojej marki ma dwie podstawowe zalety. Pierwszą jest oczywiście fakt, iż wyślesz informacje osobie będącej faktycznie zainteresowanej tematyką. Druga – ważniejsza – to wzięcie pod uwagę faktu, iż wiadomość o konkretnym działaniu marki dotrze do odbiorców rzeczywiście zainteresowanych tematem.

Przedstawiciele Twojej marki mają możliwość osobistego kontaktu z prasą podczas zaaranżowanego spotkania. Mogą to być konferencje prasowe, briefingi lub wywiady. Rozważ udzielanie komentarzy w radiu czy telewizji, stając się nie tylko przedstawicielem marki, ale również ekspertem w danej dziedzinie. Weź pod uwagę zaproszenie dziennikarzy do siedziby, gdzie pokażesz, dlaczego Twoja firma to lider opinii w temacie.

Co jest kluczem do sukcesu w media relations?

Relacje z mediami są ważnym obszarem w budowaniu marki, choć znacznie różnią się w zależności od rodzaju firmy i branży.

Skuteczne strategie budowania relacji z dziennikarzami będą polegać na odpowiednio dobranej treści, zdjęciach, filmach czy na relacjach z wydarzeń. Tutaj warto jednak zaznaczyć, że to, co dla Ciebie ważne, nie musi być newsem w branży i interesującym tematem dla mediów. Jeżeli nie ocenisz tematu poprawnie, nie przekonasz dziennikarza do publikacji, a on sam stwierdzi, że nie „czujesz”, co jest istotne dla czytelników i nie będzie zadowolony z zawracania mu głowy nieistotnymi tematami.

Zakładając, że uda Ci się uzyskać zainteresowanie, a w efekcie publikacje, pamiętaj, że po każdej akcji informacyjnej powinieneś przez jakiś czas monitorować publikacje, co stanowi jedną z metod oceny skuteczności działania media relations, a także pozwala ocenić sentyment uzyskanych publikacji, czyli mówi, w jakim kontekście pojawia się Twoja marka w publikacjach. Warto korzystać z narzędzi do monitoringu, które pomogą prowadzić profesjonalne śledzenie kolejnych publikacji, tj. Brand24, IMM, czy Meltwater. Można też korzystać z Google Alerts.

Rozbudowane monitoringi w formie opracowań z różnych źródeł i codziennej prezentacji w formie przyjaznej w odbiorze dla np. członków zarządu możesz zlecić agencji PR, która przedstawi najważniejsze publikacje i bardziej rozbudowane analizy niż to ma miejsce w automatycznym panelu. Ważne są tutaj indywidualne wyciągane wnioski i rekomendacje na temat wyników monitoringu mediów w połączeniu z działalnością np. konkurencji.

Co robić, gdy sytuacja wymknie się spod kontroli i w mediach pojawią się informacje, które mówią nieprawdę lub godzą w wizerunek Twojej marki? W takim wypadku rozważ poproszenie o pomoc agencji PR, która mając doświadczenie w tym temacie i pomoże Ci ugasić medialny pożar. Nerwowe lub nie w pełni przemyślane działania mogą sprawić, że budowane przez Ciebie relacje ze światem mediów zostaną nadszarpnięte i trudno będzie je odbudować. Tylko doświadczenie pozwala przewidzieć konsekwencje podjętych rozmów z mediami w sytuacji kryzysowej. Konieczna jest też znajomość prawa prasowego, które określa, co możesz zrobić i o co prosić media, jako przedstawiciel firmy czy organizacji.

Budowanie relacji z mediami to interesująca i ciekawa przygoda, jeżeli wiesz, jak to robić i masz w tym obszarze doświadczenie. Media potrafią przyspieszyć rozwój Twojej marki i pomóc w pozycjonowaniu firmy na rynku. Warto budować pozytywne relacje z mediami i pojawiać się w nich regularnie. Zapisz się na szkolenie Skillers Academy i rozwiń swoją wiedzę w tym zakresie!

Podobne artykuły