STREFA WIEDZY

Podstawy Influencer Marketingu: Jak wykorzystać potencjał współpracy z influencerami dla Twojej marki?

Autor: Tomasz Albecki

27 grudnia 2021

Udostępnij:

Media społecznościowe stały się integralną częścią życia. Jest to miejsce, gdzie dzielimy się naszymi myślami, opiniami i pomysłami z przyjaciółmi i rodziną. To samo można powiedzieć o markach korzystających z tych platform w celu promowania swoich produktów lub usług.

Media społecznościowe to potęga!

Istnieje wiele zalet mediów społecznościowych, dzięki którym możesz budować wizerunek marki na różnych płaszczyznach. Pomogą zwiększyć ruch na Twojej stronie internetowej. Mogą sprawić, że Twoja marka będzie lepiej rozpoznawalna także w świecie offline. W mediach społecznościowych czeka Cię spora dawka interakcji z klientami. Ale jedną z potencjalnie największych korzyści jest możliwość płatnej współpracy z influencerami.

Poznajcie influencera

Influencer to osoba, która ma znaczącą popularność na portalach społecznościowych, takich jak: YouTube, Instagram, Facebook, Twitter, Twitch czy TikTok. Influencerzy mają możliwość wpływania na decyzje zakupowe swoich zwolenników i fanów poprzez treści, które udostępniają na swoich kontach w mediach społecznościowych lub na blogach. Często są to blogerzy, vlogerzy lub celebryci specjalizujący się w niszowym obszarze wiedzy czy dziedzinie. Ważne jest nie tylko to, kim są i w jakim temacie się wypowiadają, ale także, jakie wcześniej podejmowali współprace, jaki mają wizerunek, z kim się lubią, a z kim nie. Dogłębna analiza osoby, z którą chcecie nawiązać współpracę to must have! Ponieważ takie rozpoznanie potencjalnego partnera do współpracy jest czasochłonne, rozważ zlecenie tego procesu doświadczonej agencji zajmującej się PR-em.

Jak wykorzystać możliwości influencera?

Baza zwolenników influencera może być wykorzystana do zaprezentowania sponsorowanych treści, które promują produkt lub usługę; mogą oni również wspomnieć o nim, gdy wysyłają informacje o aktualizacjach swojego profilu. Im bardziej wpływowy i prominentny jest influencer, tym wyższego wynagrodzenia będzie oczekiwać w postaci pieniędzy; rzadziej – w formie prezentu czy produktu do testu.

Niektórzy influencerzy decydują się udostępnić informacje o produktach za darmo lub prowadzić wymianę na zasadzie barteru, jednak większość z nich zazwyczaj pobiera opłatę za post, filmik czy zdjęcie produktu. A nie są to tanie usługi. Ceny zależą nie tylko od popularności influencera, ale też od czasu publikacji (pora roku), jej okoliczności, ustaleń odnośnie zaangażowania czasu influencera w przygotowanie postu, czy też branży, której post dotyczy. Opłata za post różni się też mocno na różnych platformach: inne kwoty dotyczą TikToka, inne Instagrama, a jeszcze inne np. Facebooka.

Jak działa influencer marketing?

Influencer marketing to strategia, która zakłada zatrudnianie osób z popularnymi kontami w mediach społecznościowych w celu promowania produktów, usług lub marki. Celem jest skierowanie ich fanów na Twoją stronę oraz zainteresowanie ich Twoim produktem lub usługą.

Pamiętaj, że w tym wypadku pokładasz zaufanie w kimś obcym, aby promował Twój produkt lub usługę w autentyczny sposób. O plusach tego rodzaju promocji już mówiliśmy. Influencer marketing może być ryzykowny, jeśli zostanie źle wykonany. Jeżeli podejmowanie partnerskiej współpracy z influencerem jest dla Ciebie nowością, zdaj się na doświadczoną agencję PR-ową, która pomoże Ci nawiązać taką relację oraz będzie czuwać nad całym przebiegiem tego procesu. Na koniec określi też jego efektywność dla Twojej marki.

Idąc dalej – jako marka współpracująca z influencerami  rozważ udzielenie wsparcia i wskazówek w razie potrzeby, ale także pozwól na dużą samodzielność. Tak! Influencerzy mają swobodę twórczą w tym, jak prezentują siebie i sprzedają produkty lub usługi.

Korzyści płynące z marketingu influencerów dla Twojej marki

Influencer marketing jest potężnym narzędziem w dotarciu do rynku docelowego. Wykorzystując doświadczenie influencera i jego popularność w mediach społecznościowych, możesz zwiększyć swój zasięg i dostarczyć swoim odbiorcom wartościowych treści.

W przeciwieństwie do tradycyjnych metod reklamowych, takich jak reklamy drukowane lub telewizyjne, influencer marketing oferuje możliwość bardziej precyzyjnego targetowania odbiorców. Jeśli chcesz dotrzeć do konkretnej grupy wiekowej lub lokalizacji geograficznej – współpraca influencerska jest dobrym pomysłem. Na przykład chcąc reklamować się w Gdańsku, warto postawić na influencera pochodzącego z tego miasta i podkreślającego ten fakt w swoich mediach społecznościowych.

Dodatkowo, influencerzy oferują ogromny ROI dla marek, które wykorzystują je prawidłowo, ponieważ mają wyższy wskaźnik zaangażowania niż tradycyjne formy reklamy.

Oznacza to, że ludzie są bardziej skłonni do podjęcia decyzji zakupowych, gdy wiadomość o produkcie lub usłudze pochodzi z influencer marketingu, ponieważ odbiorcy mają już związek z osobą dostarczającą wiadomość. Nie wierzysz? 85 proc. osób[1] obserwujących influencera jest bardziej otwartych na otrzymywanie informacji o nowościach z jego rekomendacji. 86 proc. osób[2] obserwujących danego influencera korzysta z zamieszczonych na jego kanałach linków, aby przejść bezpośrednio na stronę marki, która stała się inspiracją do wpisu tego influencera.

Wniosek? Przemyśl współpracę influencerską. Możesz zacząć przecież od mini influencerów!

Kiedy jest czas, aby zatrudnić influencera?

Jeśli potrzebujesz pomocy w dotarciu do szerokiego grona odbiorców, czas pomyśleć o współpracy influencerskiej. Najlepszym rozwiązaniem może być skorzystanie z mediów społecznościowych – w końcu ponad dwie trzecie ludzi na Ziemi korzysta z nich każdego dnia.

Jakie kwestie rozważyć przed zatrudnieniem influencera?

Oto cztery kwestie, które należy rozważyć przed zatrudnieniem kogoś jako influencera Twojej marki:

  1. Jaki masz cel i jakich efektów oczekujesz po współpracy z influencerem?
  2. Czy wiesz, który influencer „pasuje” do Twojego pomysłu?
  3. Jaki masz budżet?
  4. Czy umiesz poprowadzić rozmowy z influencerem lub jego managerem tak, aby zabezpieczyć przebieg współpracy i pozytywny efekt dla Twojej marki?

Pamiętaj, że zanim zaczniesz zapraszać influencerów do swoich kampanii, warto się do tego procesu przygotować:

  • Wyszukaj osobę do współpracy, która ma wartości tożsame z wartościami Twojej marki;
  • Określ, czy influencer ma w gronie odbiorców osoby, na których Ci zależy;
  • Oceń, czy Twój produkt lub usługa „pasuje” do tematyki poruszanej przez influencera;
  • Przygotuj spis tego, co masz do zaoferowania i czego oczekujesz, aby w krótkim czasie obie strony mogły zdecydować, czy chcecie i możecie ze sobą współpracować.

Mamy nadzieję, że ten artykuł był pomocny w usystematyzowaniu wiedzy z influencer marketingu. Jeśli nie masz czasu lub zasobów do nawiązania owocnej współpracy z influencerami, daj nam znać, a chętnie doradzimy, jakie kroki warto podjąć dla Twojej marki w tym zakresie. Napisz do nas na office@personal-pr.pl.

[1] https://engaiodigital.com/influencer-marketing/

[2] https://www.linqia.com/insights/the-state-of-influencer-marketing-2021/

Podobne artykuły