STREFA WIEDZY

PR i marketing – dwa bliskie sobie światy

Autor: Karolina Janik

23 listopada 2021

Udostępnij:

Jeżeli spytać kogoś, czym jest marketing, najprawdopodobniej wskaże na promocję produktu, czy reklamę. Jeżeli zapytać o to, czym zajmuje się PR, usłyszymy, że kontaktami z mediami… i reklamą.

Od kilku lat pojęcia te rzeczywiście funkcjonują bardzo blisko siebie. Niektóre zakresy PR i marketingu czy narzędzia, jak np. media społecznościowe, realizują obie funkcje: wizerunkową i wsparcia sprzedaży. Dlatego stały się kluczowym narzędziem zarówno dla profesjonalistów PR, jak i marketingu. Oba też kierują się potrzebą zwrócenia większej uwagi na firmę i jej produkty lub usługi. Podobnie jest przykładowo z generowaniem leadów sprzedażowych poprzez reklamę czy content. Proces ten, oprócz wsparcia sprzedaży, zwiększa świadomość marki i zaangażowanie opinii publicznej.

Z doświadczenia pracy z klientami, szczególnie tymi nieco mniej świadomymi „niuansów” branżowych wiemy, jak ważne dla osiągnięcia celów kampanii i satysfakcji klienta jest poprawne określenie zakresu PR i marketingu oraz zaznaczenie ich roli w całym procesie, mimo że nakreślenie grubej linii między nimi jest obecnie bardzo trudne. Gdy klient przychodzi do agencji i definiuje swoją potrzebę: szuka np. sposobu na zwiększenie rozpoznawalności, chce promocji nowej oferty, oczekuje wsparcia sprzedaży lub chce stać się rozpoznawalnym w swojej branży ekspertem, musimy jak najlepiej wyjaśnić klientowi, które działania odpowiadają za budowanie i utrzymywanie korzystnego wizerunku (PR), a które za promocję i sprzedaż produktu (marketing). Unikamy wtedy wielu nieporozumień.

Różnice między PR a marketingiem

Zespół ds. marketingu i PR pracują razem, aby zapewnić, że przekaz marki w grupie docelowej jest spójny, ale oba mają własne, specyficzne zadania i cele.

Najłatwiej ująć to tak: PR skupia się na wizerunku firmy; marketing pracuje nad tym, jak sprzedać produkt. Marketing koncentruje się na mikroelementach promocji, takich jak np. płatne kampanie reklamowe (Paid Media). Tymczasem zespół PR podejmuje makrozadania budowania wizerunku marki oraz kontaktu z otoczeniem i mediami, pozyskując przy tym uwagę mediów i generując treści organicznie dla marki (Earned Media).

Czym obecnie zajmuje się PR?

Historycznie PR obejmował głównie relacje z mediami: pisanie informacji prasowych i kontakt z mediami. Ciekawe, czy ktoś jeszcze pamięta, jak komunikaty prasowe były wysyłane faxem, a prasówka robiona na podstawie wycinków z gazet, które wklejało się do specjalnego zeszytu! Z biegiem lat liczba i różnorodność narzędzi wykorzystywanych przez PR-owców niesamowicie się zwiększyła głównie za sprawą pojawienia się internetu oraz social media. Obecnie PR-owcy mają do dyspozycji bardzo wiele narzędzi, które pomagają w budowaniu i zarządzaniu wizerunkiem marek, a co ważne, dużo działań PR zaczyna być dokładnie mierzalnych. Data-driven-PR to już rzeczywistość. Wyzwanie dla PR-owców jest więc duże, bo opanowanie sprawnego posługiwania się tak wieloma narzędziami jest czasochłonne i wymaga ciągłego dokształcania. I nie można z definicji z nich zrezygnować, bo pomagają budować świadomość marki i kontaktują ją z otoczeniem firmy. Przykładowo Twitter – może służyć za centrum dystrybucji informacji o firmie, Brand 24 – pomaga w monitoringu mediów i śledzeniu sentymentu publikacji, a Prowly – ułatwia kontakt z mediami, dostarczając twarde dane na temat skuteczności relacji z dziennikarzami. To jest nowoczesny PR!

Współcześni specjaliści PR pracują nad wyróżniającą się narracją marek i tworzą treści, które przykują uwagę odbiorców. Działania te opierają na strategiach marketingowych i zrozumieniu psychologii zachowań konsumentów, aby zidentyfikować problemy, z którymi ci się borykają. Podkreślają w komunikacji, dlaczego dany produkt czy usługa odpowiada na potrzebę konsumenta i w jaki sposób rozwiązuje ich problemy. Wiążą konsumenta z marką, aby budować personalne wyobrażenie i odczucie klienta dotyczące produktu, usługi czy firmy.

Czym zajmuje się obecnie marketing?

Osoba od marketingu generalnie odpowiada za opracowywanie strategii marketingowych, kampanii promocyjnych i projektowanie wszelkich materiałów niezbędnych do działań marketingowych firmy, a także dobór narzędzi do wsparcia sprzedaży. Może też być odpowiedzialna za zarządzanie budżetem marketingowym i reklamowym firmy, aktualizację strategii marki i wyznaczanie kierunku działań w grupach docelowych. Tworząc kampanię reklamową zgodną z celami firmy, dba również o to, aby mieściła się ona w budżecie firmy i była zgodna z przekazem brandingowym, jaki firma chce przedstawić na wybranym rynku.

Korzyści z bliskiej współpracy

W jaki sposób public relations pomoże Ci w brandingu Twojej firmy? Obecnie bardzo istotne jest, a wręcz kluczowe, aby firma miała dobre relacje z mediami i opinią publiczną, z zachowaniem przejrzystości i uczciwości, ponieważ w przeciwnym razie najlepsze przedsięwzięcia marketingowe pójdą na marne. Tak ogromna konkurencja na rynku wymusza konieczność wyróżniania się: wizerunkiem, wartościami czy ofertą. I odwrotnie: działania marketingowe mają również fundamentalne znaczenie dla efektywności PR. Ciekawa historia marki nieumiejętnie poprowadzona w kampanii reklamowej ujmie autentyczności przekazu PR-owego.

Najważniejsze jest to, że trudno PR istnieć bez marketingu i odwrotnie.

Podobne artykuły