STREFA WIEDZY

Jak prowadzić skuteczną komunikację na Facebooku?

Autor: Agnieszka Gutowska

4 lipca 2023

Udostępnij:

Mimo rosnącej popularności Instagrama i TikToka, Facebook wciąż zajmuje pierwsze miejsce, biorąc pod uwagę miesięczną aktywność użytkowników. Pod koniec pierwszego kwartału 2023 roku liczba aktywnych użytkowników wynosiła łącznie ponad 2.98 miliarda i nadal rośnie. To dobry znak dla wszystkich marek, które opierają komunikację oraz działania marketingowe właśnie na tej platformie.

Uzupełnienie profilu

Samo założenie profilu na Facebooku nie wystarczy, aby docierać ze swoimi komunikatami do właściwej grupy odbiorców. Istotne jest uzupełnienie wszystkich niezbędnych informacji i elementów, tj. adekwatnej nazwy, zdjęcia profilowego, zdjęcia w tle (cover photo), opisu działalności, danych kontaktowych, odwołania do strony www i/lub innych mediów społecznościowych. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie sekcje na stronie. Do podstawowych, które znajdziesz niemal na każdym fanpage’u, należą: Posty, Informacje, Wzmianki, Obserwujący, Zdjęcia i Filmy. 

Strona wizualna profilu

Profil marki powinien przyciągać nie tylko angażującymi treściami i korzystnymi ofertami, ale także atrakcyjną szatą graficzną, która będzie wywoływać u odbiorców pozytywne odczucia. Kluczem do sukcesu jest opracowanie spójnej identyfikacji wizualnej, której będziesz się konsekwentnie trzymać podczas tworzenia postów (i nie tylko). Zdjęcie profilowe, cover photo, grafiki w postach – wszystko to powinno być utrzymane w podobnej estetyce. Warto skorzystać z pomocy doświadczonego grafika, który opracuje ujednolicony szablon. Pamiętaj, że Facebook stawia pewne ograniczenia dotyczące rozmiarów grafik i należy wziąć to pod uwagę podczas ich projektowania.  

Publikowane treści

Postaw na ciekawe, różnorodne i angażujące treści! Nie musisz korzystać jedynie z tekstu i grafik do prezentacji produktów lub usług. Możesz się wyróżnić, wstawiając np. oryginalne zdjęcia, materiały wideo, animowane grafiki, gify lub zdjęcia 360°. Kreuj się na eksperta w dziedzinie lub branży, z której pochodzi Twoja marka. Publikuj materiały powiązane z produktami czy pracownikami, ciekawostki, porady, artykuły. Zbudujesz w ten sposób renomę i wizerunek marki eksperckiej. 

Harmonogram postów

W budowaniu stabilnej pozycji na Facebooku najważniejsze jest regularne wrzucanie postów. Optymalna ilość to 3 razy w tygodniu, aczkolwiek jeśli jest to możliwe, wstawiaj je nawet częściej. Algorytm Facebooka nie wyświetla wszystkich publikowanych przez fanpage postów każdej obserwującej profil osobie. Zwiększenie częstotliwości publikowania działa więc korzystnie na widoczność postów na tablicy głównej. Jednak, jeśli tematyka, którą zajmuje się Twoja marka, nie jest na tyle obszerna, lepiej jest postawić na jakość postów niż na ich ilość. Aby ułatwić i usprawnić pracę, warto przygotować kalendarz treści, czyli harmonogram, w którym uwzględnisz: dzień, tydzień, rodzaj i tematykę publikowanych postów, ich treść oraz grafikę. 

Budowanie zaangażowania odbiorców

Stwórz wizerunek marki przyjaznej klientom. Reaguj i odpowiadaj na ich komentarze, oczywiście w miarę możliwości. Pokażesz tym, że nie jesteś obojętny na opinie i potrzeby swoich odbiorców. Co więcej, szybka odpowiedź na negatywną opinię pozostawioną na profilu może zapobiec rozwinięciu się sytuacji kryzysowej. Twórz content, który będzie zachęcał odbiorców do interakcji. Różnego rodzaju gry, zabawy, quizy, zagadki zawsze są mile widziane. Możesz wykorzystać narzędzia, jakie oferuje Facebook, aby stworzyć ankietę, której odpowiedzi będą przypisane do poszczególnej reakcji – emotki. Konkursy to kolejny sposób na aktywizację użytkowników. Jest to efektywne narzędzie do zwiększenia zaangażowania i liczby polubień, a przy tym wynagrodzenie wysiłku fanów. 

Kampanie reklamowe

Ważnym aspektem prowadzenia fanpage’a na Facebooku są kampanie reklamowe. Mogą obejmować zamieszczane treści oraz sam profil. Jak się za to zabrać? Kluczową kwestią jest wybór odpowiedniej grupy docelowej. Jedną z największych zalet reklam na tej platformie jest opcja określenia sprecyzowanego grona odbiorców. Dodatkowo możliwy jest wybór 6 celów reklamowych. Najczęściej wybierany, dotyczy przekierowywania użytkowników na zewnętrzne media marki, tj. strona www, czy aplikacja mobilna. Meta Ads pozwala zweryfikować skuteczność kampanii reklamowych, oceniając ich współczynnik konwersji, zasięg czy koszty związane z ich wyświetlaniem. 

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat skutecznej komunikacji na Facebooku? Poszukujesz praktycznych porad bezpośrednio od ekspertów i praktyków? Zapisz się na szkolenie Skillers Academy, podczas którego doradzamy, jak rozwijać i promować markę na Facebooku. 

Podobne artykuły