STREFA WIEDZY

Nowy rok — nowe trendy w komunikacji zintegrowanej, czyli co będzie modne w 2024 roku

Autor: Wioletta Nalepa

26 lutego 2024

Udostępnij:

Pewnie nie jest dla Ciebie zaskoczeniem, że rozwijająca się w 2023 roku sztuczna inteligencja pozostanie na szczycie nowych technologii również w nadchodzących miesiącach. Bez wątpienia odegra dużą rolę nie tylko w social mediach, ale i w relacjach z mediami, czy w budowaniu własnej marki. Nie należy jednak zapominać, że nawet przy wykorzystaniu AI czynnik ludzki jest niezbędny. Odpowiednia komunikacja z klientami, wiedza i empatia to kluczowe elementy wpływające na to, jak firma jest postrzegana przez klientów, którzy coraz częściej oczekują bardziej osobistego podejścia. Jak zadbać o swoją markę w 2024 roku i nadążyć za trendami? Sprawdź!  

Po pierwsze — bądź autentyczny 

W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie komunikacja często wydaje się zautomatyzowana i bezosobowa, czego przykładem są coraz bardziej powszechne chatboty lub dzwoniące automaty. Dlatego tym bardziej warto zwrócić uwagę na czynnik ludzki.  Budowanie silnych relacji z klientami, partnerami biznesowymi, a nawet pracownikami opiera się na autentyczności i szczerości. AI nie zastąpi nas na konferencji czy spotkaniu na żywo, dlatego należy zwracać szczególną uwagę na odpowiednio dobraną komunikację do klienta. Te umiejętności mają ogromne znaczenie w budowaniu media relations, public relations czy employer brandingu. 2024 rok zdecydowanie będzie potrzebować człowieka i ludzkiej empatii.  

Po drugie — wyróżnij się z tłumu 

Jeżeli działasz szablonowo i nie stworzyłeś/aś unikatowej komunikacji ze swoją siecią np. na LinkedInie, to nie osiągniesz satysfakcjonujących wyników. Opracuj sposób swojej komunikacji tak, aby był właściwy dla Twojej branży lub marki osobistej. Spróbuj odnaleźć samego siebie, pomyśl, czym się wyróżniasz na tle konkurencji i działaj po swojemu.    

Po trzecie — wspieraj realizowane działania dzięki swojej marce osobistej 

Marka osobista może być wsparciem wszelkich działań instytucji, którą reprezentujesz. To, w jaki sposób przedstawisz swoją markę, ma wpływ na to, jak inni będą ją postrzegać i czy się do niej przekonają. W tym punkcie ważne jest również zwrócenie uwagi na terminowość i prawdomówność w kontakcie z klientami czy dziennikarzami. Każdy z nas zna presję, jaką jest zbliżający się deadline, dlatego punktualność jest ważna zarówno z naszej strony jak i ze strony klienta.  

Po czwarte — zaprzyjaźnij się z krótkimi formatami wideo 

Reelsy i TikToki zalały nasze tablice w mediach społecznościowych nie bez powodu. Dzisiejsi internauci szukają treści, które mogą szybko i bez trudu przyswoić. Krótkie materiały wideo to dobry sposób na dostarczenie rozrywki lub treści edukacyjnych. Dodatkowo ich konsumowanie zajmuje niewiele czasu, dlatego stały się najlepszym sposobem na przyciągnięcie uwagi.   

Po piąte — sam tekst i zdjęcia to już za mało 

Aby liczba i jakość publikacji była zadowalająca, dołączaj do press kitu formy interaktywne, takie jak setki audio i wideo. Spowoduje to wzrost zainteresowania przez dziennikarzy przesłanym materiałem, którzy coraz chętniej korzystają z tych dodatków.  

Po szóste — UGC nadal będzie popularny 

Do tej pory, najczęściej materiały tworzone przez użytkowników na zamówienie danej firmy były zamawiane u influencerów mających nawet milionowe zasięgi. Aktualnie odchodzimy w stronę twórców, którzy posiadają mniejsze zasięgi, ale potrafią tworzyć mocne i lojalne społeczności. Dlaczego w 2024 roku to podejście się utrzyma?  

Ponieważ treści mikro i nano twórców: 

  1. są kreatywne, angażujące i posiadają większy ładunek emocjonalny 
  2. są bardziej autentyczne niż wyreżyserowane spoty 
  3. zwiększają poczucie przywiązania do marki 

Po siódme — rozkręć swój podcast lub weź udział jako gość 

Według badań Grupy EuroZet na temat słuchalności podcastów w Polsce w 2023 roku, 54% słuchaczy to kobiety powyżej 35. roku życia. W tym roku to właśnie podcast może dać Ci bardzo dużą szansę i perspektywę na rozwój własnej marki. W sieci znajduje się jeszcze sporo przestrzeni na nowe inicjatywy, pomysły i tematy, którymi możesz się zająć w swojej audycji. Jeżeli jednak przerasta Cię ta forma, spróbuj wziąć udział w podcaście jako gość. Z badań wynika, że ludzie słuchający podcastów robią to po to, aby pozyskaną wiedzą podzielić się ze znajomymi, a nawet wykorzystać ją w praktyce. Nie zapomnij, że słuchacze oczekują konkretnego contentu i aktualnej, jakościowej wiedzy. Jeżeli nie masz pomysłu, jak wykorzystać podcast w swojej marce, nie rób tego z przymusu.  

Po ósme — zadbaj o social SEO i obsługę klienta 

Coraz częściej w social mediach poszukujemy informacji na temat tego co zjeść, gdzie wyjść lub co dzieje się na świecie. W 2024 roku trendem może być ostatnia aktualizacja TikToka, która integruje wyszukiwarkę Google z własnymi wynikami wyszukiwania w aplikacji. Jeżeli trwające obecnie testy przejdą pozytywnie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że mogą to wprowadzić również inne aplikacje. Jednak zanim to nastąpi, powinieneś wiedzieć, jak dobrze dobierać # do kreacji, zadbać o jakość słów kluczowych, tworzyć treści, które odpowiadają na najczęściej zadawane pytania i edukować. Oprócz tych funkcji media społecznościowe pełnią funkcję helpdesku. Jeżeli w przyszłym roku nie będziesz odpowiadać na pytania użytkowników w mediach społecznościowych, zrobi to za Ciebie konkurencja. Zadbaj o dobrą obsługę klienta i bądź z nim w kontakcie. 

Na koniec, nie przestawaj się uczyć! 

Dokształcanie się zawsze jest w trendzie, dlatego w 2024 roku skup się na zwiększaniu swojej wiedzy, aby stawać się coraz lepszą wersję siebie. Nie da się robić dobrej komunikacji bez zrozumienia świata, prawa czy znajomości analizy danych. Sztuczna inteligencja dostarczy nam bardzo dużo narzędzi, które odegrają kluczową rolę w bardziej spersonalizowanych komunikatach. Poprawi ona interakcję z klientami oraz zapewni bardziej dopasowane treści dzięki lepszej analizie.  

Fascynują Cię nowinki ze świata social mediów i PR’u? Nie zapomnij zaobserwować nas na Facebooku i Instagramie! To właśnie tam najszybciej dowiesz się o nowych funkcjonalnościach i trendach, które z powodzeniem wykorzystasz, prowadząc swoją markę. Jeżeli zaś wolisz skondensowaną wiedzę, znajdziesz ją w naszym comiesięcznym biuletynie „Press the News” na LinkedInie!  

Podobne artykuły