STREFA WIEDZY

Jak radzić sobie z kryzysami wizerunkowymi?

Autor: Karolina Janik

25 lipca 2023

Udostępnij:

Kryzysy medialne w dobie mediów internetowych wybuchają niezwykle szybko. Jeden nieprzemyślany komunikat, nieprzychylny post lub mały błąd mogą skutkować uszczerbkiem wizerunku na dużą skalę. Wobec tych wyzwań najważniejsze pozostaje przygotowanie wariantów planu komunikacji kryzysowej.

Źródła kryzysów medialnych

Przyczyny powstania kryzysu medialno-wizerunkowego można upatrywać w wielu wydarzeniach. Nieprzemyślana wypowiedź, kontrowersyjne informacje z życia prywatnego pracownika, wyciek danych osobowych, ale także plotka, fake news, opinia niezadowolonego klienta czy krytyczny artykuł w mediach mogą stać się początkiem problemów. Wielokrotnie czynność wykonana przez pracownika, nawet w dobrej wierze, ale bez autoryzacji przełożonego przyczyniła się do strat wizerunkowych przedsiębiorstwa.

Kryzysowa komunikacja wariantowa

Najlepszą strategią przeciwdziałania skutkom kryzysów wizerunkowych jest zapobieganie ich powstawaniu. Nie zawsze może okazać się to możliwe, dlatego ważne jest posiadanie wiedzy, jak minimalizować ich efekty. Rosnąca liczba internetowych mikrokryzysów oznacza coraz większe zagrożenie dla przedsiębiorstw. Ich początkowo teoretycznie niewielka skala i minimalny zasięg niosą ze sobą ogromny potencjał eskalacji. Usuwanie postów czy komentarzy w takiej sytuacji jest działaniem niedopuszczalnym, podobnie jak kłamstwa, arogancja czy brak pokory. Najważniejsze staje się dostosowanie postawy do współpracy z mediami.

Kto zajmuje się kryzysem?

Zarządzaniem kryzysem wizerunkowym należy do zadań PR managerów, specjalistów PR, specjalistów komunikacji wewnętrznej i korporacyjnej czy rzeczników prasowych. Z zakresu działania w kryzysie przygotowuje się również prezesów, zarządów firm, a także specjalistów employer brandingu, by w razie sytuacji nagłej potrafili skutecznie reagować na dynamicznie zmieniającą się sytuację. Tylko dobrze przygotowany zespół jest w stanie pod presją czasu i stresu sprostać wymaganiom pracy w obliczu kryzysu medialnego.

Kryzysy a prawo prasowe

W sytuacji zarządzania kryzysem medialnym znajomość prawa prasowego może okazać się kluczowa dla skutecznej weryfikacji treści ukazujących się w mediach. Umiejętność zastosowania prawa do autoryzacji wypowiedzi lub odmowy udzielenia informacji może pomóc uniknąć negatywnych konsekwencji nieautoryzowanych przekazów medialnych. Wydanie oświadczenia, komentarza czy sprostowania pozwoli na ujednolicenie przekazu oraz sprawi, że oficjalne stanowisko firmy będzie mogło zostać dostrzeżone przez klientów.

Wystąpienia przed kamerą

W przypadku konieczności wygłaszania oświadczeń, przydatna jest umiejętność swobodnej wypowiedzi przed kamerą oraz świadomość, w jaki sposób kreować medialny wizerunek. Warto przećwiczyć ten rodzaj komunikacji w sytuacjach pozytywnych dla wizerunku firmy, by w razie potrzeby wystąpienie przed kamerą nie sprawiało trudności. Otwarta postawa ukierunkowana na współpracę z mediami oraz kontekst i konsekwencja w budowaniu przekazu sprawiają, że komunikaty medialne osiągają zamierzony efekt.

Trening zarządzania kryzysowego

Zaplanowanie strategii reagowania na sytuacje kryzysowe jest istotne z punktu widzenia sprawnego postępowania w razie pojawienie się kryzysu. Z tego powodu warto przećwiczyć umiejętności i poszerzyć fachową wiedzę, np. podczas szkolenia Skillers Academy.

Podobne artykuły