STREFA WIEDZY
Autor: Agnieszka Gutowska
5 września 2023
Udostępnij:
Z każdym rokiem media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem do komunikacji marki z jej odbiorcami. Oferują możliwość zaistnienia i rozwinięcia się również niewielkim markom przy stosunkowo niskich kosztach. Jednak, aby osiągnąć sukces, potrzebne jest opracowanie szczegółowego planu działań – strategii. W przeciwnym razie działania marki mogą okazać się niespójne, chaotyczne, a co z tym się wiąże niewiarygodne.
Analiza sytuacji wyjściowej marki
Tworzenie strategii social media powinieneś rozpocząć od przeprowadzenia analizy SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. Dzięki niej zidentyfikujesz mocne i słabe strony marki oraz szanse i zagrożenia. Analiza SWOT jest podstawą, na której buduje się plan strategiczny nie tylko dla mediów społecznościowych, ale też dla ogólnego kierunku rozwoju firmy.
Formułowanie celów
Zależy Ci na tym, aby zbudować rozpoznawalność marki w social media. Czy może chcesz nawiązać relację z jej potencjalnymi klientami? Zastanów się, jakie masz:
Jasno sformułowane cele pomogą Ci w lepszym dostosowaniu strategii do ich realizacji.
Określenie grupy docelowej
Jedną z kluczowych kwestii jest zastanowienie się, kto jest odbiorcą Twoich komunikatów w social media oraz do kogo chcesz je kierować – jaka grupa docelowa Cię interesuje. Pomocne okażą się dostępne dane i statystyki oraz narzędzia do monitorowania ruchu w mediach społecznościowych jak SoTrender lub też statystyki Facebooka, Twittera czy LinkedIna. Taki research pozwoli na wyłonienie różnych typów klientów, którzy odwiedzają profil Twojej marki. Jest to podstawa do stworzenia tzw. person, które są najbardziej reprezentatywną grupą. Przyjrzyj się poszczególnym personom pod względem:
Warto również wczuć się w persony, przypisać im różne problemy i potrzeby, na które odpowiadać będą posty publikowane przez markę.
Typy kanałów komunikacyjnych
Jako marka nie musisz być w każdym medium społecznościowym. Wystarczy, że będziesz tam, gdzie aktywnie działają i szukają treści stworzone przez Ciebie persony. Przykład: jeśli Twoja persona to młoda studentka, zainspirowana modą, największą wartość dla Ciebie będzie mieć obecność na Instagramie i Pintereście – platformach, które opierają się na zdjęciach i inspiracjach. Zastanów się, które kanały są Ci niezbędne, aby dotrzeć do wybranej grupy docelowej, a na które nie warto tracić czasu.
Reklamy w mediach społecznościowych
Reklama jest jednym z podstawowych narzędzi Social Media Managera. Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok czy Twitter oferują różne formy kampanii reklamowych. Reklamy w social mediach są targetowane w taki sposób, aby docierać do jasno sprecyzowanego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanego Twoją ofertą. Dzięki nim zwiększysz swoją szansę dotarcia do interesujących Cię grup docelowych.
Linie tematyczne i harmonogram postów
Linie tematyczne to inaczej ramy i tematy, wokół których marki cyklicznie tworzą content – treści w social mediach. Tobie pomogą usprawnić pracę, natomiast odbiorcom dadzą poczucie różnorodności tematycznej i uporządkowania treści. Najczęściej stosowane są np. linie edukacyjne, inspiracyjne, zakulisowe (pokazujące pracę nad produktem „od kuchni”), sprzedażowe czy rozrywkowe. Linie tematyczne wiążą się bezpośrednio z planowaniem postów w social mediach, czyli tworzeniem harmonogramu postów. Dzięki niemu nie będziesz mieć wątpliwości, jaki rodzaj treści publikować w danym dniu czy tygodniu.
Monitorowanie efektów
Pora na realizację założeń zawartych w strategii oraz monitorowanie jej efektów. Świetną pomocą są wskaźniki KPI (ang. key performance indicator), które mierzą zasięg, współczynnik liczby odbiorców i ich zaangażowanie, współczynnik klikalności czy konwersję. Monitoring mediów powinien na bieżąco sprawdzać stopień realizacji założonych wcześniej celów. Nie warto zamykać się jednak na jeden typ działań. Jeżeli realizowany plan nie przynosi pożądanych efektów, nie wahaj się go zmodernizować. Odpowiednio zaprojektowana strategia social media powinna być elastyczna i otwarta na wszelkie modyfikacje.
Jeśli nie masz pewności, jakie media społecznościowe będą pasowały do strategii komunikacji Twojej marki lub też pragniesz lepiej poznać narzędzia Social Media Managera, już teraz zapisz się na szkolenie. Nasi eksperci krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces tworzenia strategii social media.
Wszystkie prawa zastrzeżone © 2022, Personal PR Sp. z o.o.
design: Hajduk Studio