STREFA WIEDZY

Jak stworzyć efektywną strategię w social mediach?

Autor: Agnieszka Gutowska

5 września 2023

Udostępnij:

Z każdym rokiem media społecznościowe stają się coraz ważniejszym kanałem do komunikacji marki z jej odbiorcami. Oferują możliwość zaistnienia i rozwoju nawet dla niewielkich firm przy stosunkowo niskich kosztach. Jednak, aby odnieść sukces, konieczne jest opracowanie szczegółowego planu działań – strategii. W przeciwnym razie inicjatywy marki mogą okazać się niespójne, chaotyczne, a co za tym idzie, niewiarygodne. 

Analiza sytuacji wyjściowej marki

Tworzenie strategii w mediach społecznościowych powinieneś rozpocząć od przeprowadzenia analizy SWOT – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. Dzięki niej zidentyfikujesz mocne i słabe strony marki, a także szanse i zagrożenia. Analiza SWOT stanowi podstawę, na której buduje się plan strategiczny, nie tylko dla mediów społecznościowych, ale także dla ogólnego kierunku rozwoju firmy. 

Formułowanie celów

Czy zależy Ci na zbudowaniu rozpoznawalności marki w mediach społecznościowych, czy może chcesz nawiązać relację z potencjalnymi klientami?  Zastanów się, jakie masz: 

  • cele biznesowe, czyli to, co chcesz osiągnąć poprzez komunikację w mediach społecznościowych, np. wzrost sprzedaży produktu; 
  • cele komunikacyjne, np. edukacja na temat produktu/usługi; 
  • cele szczegółowe, mierzalne, np. wzrost liczby fanów na Facebooku o określony procent w ciągu miesiąca. 

Jasno sformułowane cele pomogą Ci lepiej dostosować strategię do ich realizacji. 

Określenie grupy docelowej

Jedną z kluczowych kwestii jest zastanowienie się, kto jest odbiorcą Twoich komunikatów w mediach społecznościowych i do kogo chcesz je kierować – jaka  grupa docelowa cię interesuje. Pomocne mogą okazać się dostępne dane, a także narzędzia do monitorowania ruchu w mediach społecznościowych, takie jak SoTrender lub statystyki Facebooka, X (dawniej Twitter) czy LinkedIna. Taki research pozwoli na wyłonienie różnych typów klientów, którzy odwiedzają profil Twojej marki. Jest to podstawa do stworzenia tzw. person, które są najbardziej reprezentatywną grupą. Przyjrzyj się poszczególnym personom pod względem: 

  • demograficznym – wiek, płeć, zawód, miejsce zamieszkania, status; 
  • psychograficznym – opinie, charakter, zainteresowania, aspiracje; 
  • behawioralnym – dotyczącym zachowań w sieci. 

Warto również wczuć się w persony, przypisać im różne problemy i potrzeby, na które odpowiadać będą posty publikowane przez markę. 

Typy kanałów komunikacyjnych

Jako marka nie musisz być obecny we wszystkich mediach społecznościowych. Wystarczy, że będziesz tam, gdzie stworzone przez Ciebie persony aktywnie działają i szukają treści. Przykład: jeśli Twoja persona to młoda studentka zainteresowana modą, największą wartość dla Ciebie będzie miała obecność na Instagramie i Pintereście – platformach, opierających się na zdjęciach i inspiracjach. Zastanów się, które kanały są niezbędne, aby dotrzeć do wybranej grupy docelowej, a na które nie warto tracić czasu. 

Reklamy w mediach społecznościowych

Reklama jest jednym z podstawowych narzędzi Social Media Managera. Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok czy X (dawniej Twitter) oferują różne formy kampanii reklamowych. Reklamy w mediach społecznościowych są targetowane w taki sposób, aby dotrzeć do jasno sprecyzowanego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanych Twoją ofertą. Dzięki nim zwiększysz szansę dotarcia do interesujących Cię grup docelowych. 

Linie tematyczne i harmonogram postów

Linie tematyczne to inaczej ramy i tematy, wokół których marki cyklicznie tworzą content – treści w mediach społecznościowych. Tobie pomogą usprawnić pracę, a odbiorcom dadzą poczucie różnorodności tematycznej i uporządkowania treści. Najczęściej stosowane są np. linie edukacyjne, inspiracyjne, zakulisowe (pokazujące pracę nad produktem „od kuchni”), sprzedażowe czy rozrywkowe. Linie tematyczne wiążą się bezpośrednio z planowaniem postów w mediach społecznościowych, czyli tworzeniem harmonogramu postów. Dzięki niemu nie będziesz miał wątpliwości, jaki rodzaj treści publikować w danym dniu czy tygodniu. 

Monitorowanie efektów

Pora na realizację założeń zawartych w strategii oraz monitorowanie jej efektów. Świetną pomocą są wskaźniki KPI (ang. key performance indicator), które mierzą zasięg, współczynnik liczby odbiorców i ich zaangażowanie, współczynnik klikalności czy konwersję. Monitoring mediów powinien na bieżąco sprawdzać stopień realizacji założonych wcześniej celów. Nie warto jednak zamykać się na jeden typ działań. Jeżeli realizowany plan nie przynosi pożądanych efektów, nie wahaj się go zmodernizować. Odpowiednio zaprojektowana strategia mediów społecznościowych powinna być elastyczna i otwarta na wszelkie modyfikacje. 

Jeśli nie masz pewności, jakie media społecznościowe będą pasowały do strategii komunikacji Twojej marki lub też pragniesz lepiej poznać narzędzia Social Media Managera, już teraz zapisz się na szkolenie. Nasi eksperci krok po kroku przeprowadzą Cię przez proces tworzenia strategii social media. 

Podobne artykuły