STREFA WIEDZY

Marka osobista, czyli inwestycja we własny rozwój

Autor: Wioletta Nalepa

4 marca 2024

Udostępnij:

„Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni, gdy wychodzisz z pokoju”. Te słowa Jeffa Bezos’a, prezesa Amazon.com, to kwintesencja tego, jak jesteś postrzegany przez innych. Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś wybrać kontrahenta z tego powodu, że został polecony przez znajomego lub byłeś pewien, że realizowana przez niego usługa będzie na najwyższym poziomie. Te właśnie opinie mają ogromny wpływ na relacje zawodowe i otwierają mnóstwo biznesowych „drzwi”.  

Czym właściwie jest personal branding? 

Najłatwiej zdefiniować to jako wykreowany przez daną osobę wizerunek, zarówno online jak i offline. Dodatkowo na markę osobistą składa się również szereg unikalnych cech, wyznawanych wartości, posiadanych umiejętności czy podejmowanych decyzji. To właśnie całokształt prezentowanego wizerunku pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji, dzięki czemu potencjalni pracodawcy czy klienci podejmą decyzję o rozpoczęciu współpracy właśnie z Twoją marką. Nie należy również zapominać, że w personal brandingu chodzi o pokazanie określonych emocji, które sprawią, że dana osoba zostanie zapamiętana na dłużej.  

Dobra marka osobista wyróżnia się m.in. takimi cechami jak: 

  1. autentyczność — czyli umiejętność wsłuchiwania się w głos swojej intuicji, postępowania zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami w działaniach biznesowych. Ponadto cechuje się transparentnością, uczciwością, ale także swobodnym byciem sobą i postępowaniem w taki sposób, aby nie odczuwać poczucia winy z powodu podjętych decyzji.  
  1. oryginalność — czyli wypracowanie własnego, unikalnego stylu komunikacji, który pozwoli wyróżnić się w tłumie.  
  1. aktywność — aby marka osobista mogła się rozwijać, bądź aktywny/a na różnych płaszczyznach. Zanim zaczniesz działać, znajdź odpowiednie dla siebie miejsce np. w przestrzeni internetowej. Z rozwijania marki osobistej szczególnie znany jest LinkedIn, gdzie użytkownicy tworzą własne sieci kontaktów biznesowych, dzięki którym mogą utrzymywać relacje z kolegami z pracy, rekruterami, a także znaleźć nowe możliwości zawodowe. Rozpoczynając swoją przygodę z personal brandingiem, miej w zanadrzu dużo wartościowych treści, aby regularnie dzielić się nimi z odbiorcami.  

Oto kilka przykładów osób wyróżniających się dobrą marką osobistą. 

Ikoną tworzenia marki osobistej był Steve Jobs. Innowacja i pragnienie ułatwienia życia codziennego za pomocą technologii były kluczowymi elementami jego działalności. Ambitny i ukierunkowany na sukces osiągnął światową sławę, jednocześnie inspirując młodych ludzi do działania i stawania się lepszymi. 

Kolejnym przykładem dobrze wypracowanej marki osobistej jest Rafał Brzoska, twórca InPostu, wizytówka polskiego biznesu i polskiej myśli technologicznej w Europie. Jego firma na rynku działa już od 25 lat, a on sam regularnie publikuje wpisy na LinkedInie dotyczące przedsiębiorstwa oraz akcji, w które się angażuje. Ponadto jest założycielem Fundacji Rafała Brzoski, która wspiera młode talenty, prowadząc programy edukacyjne i rozwojowe.  

Ostatnim już przykładem jest Richard Branson, założyciel Virgin Group. Stał się rozpoznawalny dzięki swojemu nietypowemu podejściu do zarządzania, otwartości na nowe doświadczenia oraz zaangażowaniu w sprawy społeczne. Jego autentyczność odegrała kluczową rolę w budowaniu silnej marki osobistej, co z kolei przełożyło się na sukces jego przedsiębiorstwa.  

Marka osobista i jej efektywność 

Personal branding to nieodzowny element każdego, kto chce się wyróżnić na tle konkurencji w swojej branży. Odpowiednie zarządzanie swoją marką osobistą pozwoli na zbudowanie silnego, a co najważniejsze rozpoznawalnego wizerunku w ważnej dla Ciebie dziedzinie. To z kolei przełoży się na zwiększone zaufanie oraz lojalność ze strony partnerów biznesowych. Bycie widocznym czy to w mediach społecznościowych, czy na wydarzeniach branżowych jest świetnym sposobem na przyciągnięcie nowych kontraktów i zwiększeniu przychodów ze sprzedaży. Jeżeli Twoja marka ma autentyczną wartość, cena oferowanych przez Ciebie usług przestaje być najważniejszym czynnikiem. Klienci cenią sobie jakość, a ona idzie w parze z adekwatną ceną, z czego bardzo dobrze zdają sobie sprawę partnerzy. Dodatkowo budowanie marki osobistej wymusza planowanie strategii biznesowej i ścieżek dalszego rozwoju, co w przyszłości zdecydowanie zwiększa szanse na odniesienie sukcesu. 

Jeżeli czujesz, że dobry personal branding mógłby pomóc Ci w budowaniu relacji osobistych lub byłby skutecznym sposobem na zwiększeniu Twojej obecności w Internecie i ważnych kręgach biznesowych, zapisz się na nasze szkolenie! Karolina Janik, CEO Personal PR, podczas 5-godzinnego spotkania opowie o niezbędnych elementach służących do budowania marki osobistej i zdradzi, jakie narzędzia mogą ułatwić Ci pracę. Do zobaczenia na szkoleniu „5 elementów marki osobistej w praktyce” już 12 marca!  

Podobne artykuły