STREFA WIEDZY

Rzecznik prasowy - potrzeba XXI wieku czy pieśń przeszłości?

Autor: Karolina Janik

1 sierpnia 2023

Udostępnij:

Działania, które dziś nazywamy Public Relations, znane są już od starożytności. Za jedne z pierwszych PR-owych zabiegów uznaje się pieśni i publiczne mowy pochwalne. Dziś oratorów i publicznych mówców zastąpili rzecznicy prasowi. Zmianie od czasów starożytnych bez wątpienia uległy także narzędzia pracy – cele jednak pozostały takie same.

Zadania i narzędzia rzecznika

Głównym zadaniem rzecznika prasowego jest dbanie o wizerunek organizacji, komunikację z mediami oraz przedstawienie stanowiska osoby lub instytucji, którą reprezentuje. Na realizację tych zadań składają się: opracowanie strategii wizerunkowej i komunikacyjnej, organizacja konferencji i briefingów prasowych, monitorowanie mediów czy reprezentowanie podmiotu przed dziennikarzami. Wraz z rosnącą popularnością stron internetowych oraz mediów społecznościowych, zwiększyło się ich znaczenie w pracy rzeczników prasowych. Obecnie odgrywają one ważną rolę w kreowaniu wizerunku oraz dystrybuowaniu komunikatów prasowych, czego przykładem może być swego czasu znacząca obecność takich treści na Twitterze.

Rzecznik a kryzys wizerunkowy

Jednym z najbardziej wymagających zadań rzecznika jest zarządzanie kryzysami wizerunkowymi. Pojawiają się one nagle i wymagają od rzecznika natychmiastowej odpowiedzi, często poza jego godzinami pracy. Najlepsza reakcja to reakcja adekwatna i wcześniej przygotowana. Duże znaczenie ma stałe monitorowanie publikacji dziennikarzy oraz bieżące reagowanie na pojawiające się komentarze i artykuły. Wysoka pozycja mediów społecznościowych stawia przed rzecznikiem wyzwanie odpowiedzi na dynamicznie ukazujące się treści nie tylko w prasie tradycyjnej, ale także na łamach internetowych portali, w których dużo łatwiej o nagłą, kryzysową sytuację wizerunkową.

Cechy dobrego rzecznika

Zadania rzecznika prasowego wymagają wielu umiejętności i cech. Można zdobyć je podczas pracy zawodowej w mediach lub na studiach z obszaru nauk społecznych, dziennikarstwa, public relations czy marketingu. Nieocenione będzie doświadczenie dziennikarskie, które pomoże dostosować sposób komunikacji do oczekiwań mediów.

Warsztat pracy rzecznika niezmiennie opiera się na słowie – tym mówionym, jak i pisanym. Dlatego wymagana jest lekkość komunikacji oraz wysoka kultura osobista. Swoboda podczas wystąpień publicznych oraz przejrzyste komunikaty, zawierające wyważone sformułowania, są podstawą dla efektywnej pracy rzecznika. Istotna jest umiejętność przyswojenia specyfiki działalności instytucji lub przedsiębiorstwa zatrudniającego rzecznika. Duże znaczenie ma także współdziałanie w zespole, gdy relacjami z mediami zajmuje się cały dział prasowy.

Rzecznik prasowy czy agencja PR?

Zadania i działania rzecznika prasowego ulegają ciągłej ewolucji, dlatego niezwykle ważne stało się nadążanie za dynamicznie zmieniającymi się trendami i pojawiającymi się narzędziami pracy. By uniknąć niekorzystnych sytuacji wizerunkowych oraz uczynić media sprzymierzeńcami, a nie wrogami, zatrudnienie wykwalifikowanego rzecznika prasowego okazuje się szansą na rozwój firmy. Przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności organizacji na rynku oraz w przestrzeni medialnej. W przedsiębiorstwach działających na szeroką skalę, konieczne może być zatrudnienie całego zespołu prasowego. Warte rozważenia jest wsparcie działań przez agencję PR.

W rozpoczęciu pracy rzecznika prasowego lub dla uaktualnienia wiedzy pomocne może być nasze szkolenie.

Podobne artykuły