STREFA WIEDZY

Dlaczego employee advocacy jest ważne dla Twojej firmy?

Autor: Wioletta Nalepa

4 marca 2024

Udostępnij:

Czy przed rozpoczęciem rekrutacji zdarzyło Ci się przejrzeć social media danej firmy lub fora internetowe w poszukiwaniu opinii pracowników? Prawdopodobnie tak. Nie ma w tym nic dziwnego — badania pokazują, że 52% konsumentów ufa bardziej pracownikom niż markom. Dlatego niezwykle ważne jest, aby podczas budowania strategii komunikacji marki wziąć pod uwagę wdrożenie do swojej firmy programu employee advocacy, czyli zachęcenia pracowników do objęcia roli ambasadorów marki. Ten kluczowy czynnik może przesądzić o Twoim sukcesie! 

Employee advocacy to nic innego jak reprezentowanie marki pracodawcy przez jej pracowników. Udostępniając informacje o firmie, przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy, ale także zwiększają swoją wartość jako specjalistów w danej dziedzinie. Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem tworzą sieci kontaktów, co z kolei może zachęcić nowe talenty, które dostrzegą wartość w dołączeniu do organizacji. 

Pamiętaj, pracownicy są Twoją mocną stroną 

Bez względu na to, jak dobrze kreujesz pozytywny wizerunek firmy, to właśnie od pracowników potencjalni kandydaci i partnerzy będą czerpać informacje na temat sytuacji, jaka panuje wewnątrz Twojej organizacji. W dobie mediów społecznościowych wystarczy zaledwie kilka kliknięć, aby nawiązać kontakt z pracownikiem i dowiedzieć się, jak rzeczywiście wygląda praca w danej firmie. Pracownicy dzielą się swoimi doświadczeniami ze znajomymi, co sprawia, że informacje rozprzestrzeniają się dużo szybciej i są bardziej wiarygodne. Ważne, abyś jako pracodawca skupił się na tworzeniu nowoczesnego środowiska pracy, które stwarza możliwości rozwoju, sprzyja work-life balance i jest przyjazne. Zadowoleni pracownicy, którzy postrzegają swoją pracę jako perspektywiczną i obiecującą, naturalnie staną się jej ambasadorami. 

Korzyści z wdrożenia employee advocacy:  

1. Autentyczność, atrakcyjność, zaufanie 

Treści udostępniane przez pracowników wzbudzają zaufanie i są postrzegane jako bardziej autentyczne i naturalne dlatego, że każdy z nas ma swój styl i odczuwa zupełnie inne emocje. Na LinkedInie często można zauważyć, jak ludzie chwalą się benefitami w pracy, udostępniają wydarzenia z życia firmy i nagłaśniają np. akcje charytatywne. Czy robiliby to, gdyby nie byli zadowoleni z pracy w tej firmie? Zdecydowanie nie. Dlatego potencjalny kandydat, który zobaczy taki wpis z pewnością chętniej do niej zaaplikuje. 

2. Widoczność marki 

Zasięg publikowanych komunikatów z konta marki, ogranicza się głównie do osób, które już ją obserwują. Kiedy pracownicy zaś udostępnią posty na temat Twojej firmy, dotarcie może znacznie wzrosnąć. Z badania Post Beyond wynika, że pracownicy mają łącznie średnio 10 razy więcej obserwujących niż firmowe kanały społecznościowe. Jeśli pracownik udostępni treść związaną z daną marką, to osiągnie ona szacunkowo 561% większy zasięg niż gdyby została opublikowana bezpośrednio z oficjalnego konta marki. 

3. Lepsze wyniki sprzedażowe 

Według informacji udostępnionych przez LinkedIn, aż 78% sprzedawców aktywnie korzystających z mediów społecznościowych, osiąga lepsze rezultaty sprzedażowe. Dodatkowo, dystrybucja materiałów promocyjnych za pośrednictwem tych kanałów podnosi szanse na realizację wyznaczonych celów sprzedażowych aż o 51%. Skoro posty pracowników docierają do dużo szerszej sieci, a publikowane materiały reklamowe zwiększają cele sprzedażowe, daje to jasny wniosek, że wraz ze zwiększającą się świadomością marki na rynku, wzrasta również sprzedaż jej produktów. 

Wdrożenie employee advocacy to świetna decyzja, jednak zanim ją podejmiesz, zastanów się, czego będziesz potrzebować, aby realizacja przebiegła sprawnie i kompleksowo. Najgorszymi błędami, jakie możesz popełnić są: 

  1. Zmuszanie pracowników do pisania pozytywnych opinii. Nie wszyscy są na tyle zżyci z firmą, aby przekazywać jej komunikaty do swojej sieci kontaktów. Jeżeli nie chcą w żaden sposób udzielać się w internecie, zaakceptuj to. 
  2. Wdrażanie programu bez wcześniejszej analizy. Planując rozpoczęcie employee advocacy musisz wiedzieć, że potrzebujesz odpowiednich i zaufanych osób, które będą kreować pozytywny wizerunek marki w sieci. Dodatkowo nie zakładaj, że każdy „ogarnia” social media. Najpierw musisz to sprawdzić i w razie potrzeby zapewnić szkolenie. Zorganizuj spotkanie, porozmawiaj z pracownikami i zastanówcie się wspólnie nad warunkami tej współpracy. 
  3. Oczekiwanie natychmiastowych rezultatów. Employee advocacy to dość długotrwały proces, który wymaga czasu. Pierwsze efekty możesz zauważyć najwcześniej po około 6 miesiącach, oczywiście w zależności od punktu wyjścia, z jakiego startujesz.  
  4. Brak koordynacji i wsparcia ambasadorów. Program nie ma szans działać samoistnie. Potrzebujesz koordynatora, który wyłapie wszelkie trudności ze strony zaangażowanego pracownika, zniweluje je lub zaprosi do programu nowe osoby. Ambasadorzy potrzebują wsparcia, aby program działał skutecznie przez długi czas. 

Chcesz mieć pewność, że Twoi pracownicy wiedzą, jak korzystać z LinkedIna, zanim zdecydujesz się wprowadzić do swojej firmy program employee advocacy? Zapisz ich na szkolenie „Profil osobisty na LinkedIn”, podczas którego Karolina Janik, CEO Personal PR, opowie jak skutecznie prowadzić profil na LinkedInie i budować pozycję eksperta. Miej pewność, że pracownicy nie tylko wykreują dobry wizerunek dla Twojej firmy, ale również staną się jej naturalnymi ambasadorami. 

Podobne artykuły